70 år med kareter og bilbuler

(Annonce fra motormagasinet af Kim Lesanner)

Se billeder nederst på denne side.

FIRMAPORTRÆT:
Bilskaderne strømmer ind lige i dag, for folk kan ikke finde ud af at køre ordentligt, når der er vejarbejde uden striber nede i byen, siger Dorthe Nelleberg Hansen, mens hun smiler og peger på en forslået lille Citroën C1.
Hun og broderen Claus Dencker Jørgensen overtog det gamle Autoopretning Vendsyssel Aps karrosseriværksted i 2013, da faderen Preben Nelleberg Jørgensen døde.
Lørdag den 29. august fejrer firmaet 70 år i det nordjyske med nu tre afdelinger i Frederikshavn, hvor det hele startede, samt i Hjørring og Aalborg.
Moderen Inger Dencker Jørgensen passer stadig telefonen nogle timer om dagen.
I alt beskæftiger de tre afdelinger 19 ansatte, heraf to lærlinge. - Vi plejer at have tre lærlinge, men usikkerheden om reparationsgrænsen får os til at være lidt forsigtige.
Dog har vi en ekstra svend ansat, fordi arbejdsmængden er øget, siden grænsen blev midlertidigt sat op til 75 procent, fortæller 47-årige Dorthe Nelleberg Hansen.

Måtte skrotte svejser:
Hun og hendes fire år yngre kompagnon og bror har i år ”investeret dyrt” i nye IMS Pro svejseapparater fra Danotec for cirka 100.000 kroner på grund af de øgede krav fra bilimportører og forsikringsselskaber til korrekt reparation.
- De nye krav til tryk og ampere i apparaterne, der skal kunne klare flere nye ståltyper, legeringer og pladelag ad gangen, betyder, at vi har måttet investere i nyt materiel. Blandt andet også denne loddemaskine til skærme, som ikke varmer galvaniseringen på pladen i stykker.
Vi fik besked fra Eurogarant, som vi er med i, og Teknologisk Institut, der kontrollerer os, om at vi slet og ret skulle skille os af med vores gamle Caroliner-svejser – for at sikre os mod, at den blev brugt ved en fejl, fortæller Claus Jørgensen.

Gæste-opretning for andre:
Også nyt og dyrt Carolinermateriel for cirka 300.000 kroner til opretning er der investeret i. Ofte kommer både frie og autoriserede værksteder forbi med en bil, hvor pladedele ikke passer ved montering, fordi der er mistanke om, at bilen er skæv og skal rettes.
- Det er vigtigt for os, og en faglig stolthed, at vi kan udføre alt karrosseriarbejde helt rigtigt – og en sikkerhed for bilisten i sidste ende, at bilen faktisk ofte er bedre, når den forlader os, end fra fabrikken. For vores tolerancer er mindre end fabrikkernes, fortæller Claus Jørgensen. Data til arbejdet leveres af Alldata.

Vil værkstedssamarbejde:
Håbet i den hæderkronede gamle familievirksomhed er, at der i stigende omfang kan laves en række henvisningsaftaler i et bonussystem med oplandets mindre værksteder, der ikke vil eller kan følge med i de stadig strammere krav og mere komplicerede og dyre sammenføjningsteknikker.
- Der er ingen tvivl om, at vi bruger meget mere tid nu per skade end tidligere, fordi der også er kommet krav til billeddokumentation.
For eksempel skal vi kunne dokumentere under samlingsarbejdet, at vi ikke udborer og fjerner for meget materiale ved visse typer reparationer.
Merforbruget kan være to til tre timer på en stor skade. Og det har forsikringsselskaberne endnu ikke helt forstået. Men det er dejligt, at mange forsikringsselskaber har fulgt især Trygs og Topdanmarks gode eksempel om at ville højne kvaliteten i skadesarbejdet – vi håber, at de sidste vankelmodige selskaber følger trop. Det er godt for vores faglige stolthed. Men det er endnu ikke rentabelt i mertidsforbrug – det håber vi at kunne argumentere for sammen med SKAD og Dansk Bilbrancheråd, som vi er medlem af, siger Dorthe Nelleberg Hansen.
Det er i øvrigt Alldata og SKAD, der ofte rådgiver ved problembiler – Autoopretning Vendsyssel Aps søger aldrig information hos bilimportørerne.
Virksomheden var med i et pilotprojekt hos Alldata og fik derfor lavet en specialpris på årsabonnement til de altafgørende reparationsdata bag det daglige arbejde.

Aftaler med bilforhandlere:
Også rustbehandling med Mercasol, samt Ditec bilpleje af især lokalområdernes dyrere forhandlerbiler, er på programmet hos Autoopretning Vendsyssel Aps.
- Vi får stadig flere aftaler med mange nyvognsforhandlere, der kan tjene penge på at medsælge en undervognsbehandling i samarbejde med os. Og får sundere byttebiler retur senere, siger Dorthe Nelleberg Hansen.
Hun ville oprindelig have været pladesmed i 1986 – men fik ikke lov, da det krævede ekstra omklædningsfaciliteter på skolen.
- Men skidtpyt, jeg supplerer Claus godt i dag i vores fælles virksomhed. Nu ser vi frem til et godt åbent hus, hvor vi har aftalt med en række kunder med Jaguarer og andre specialbiler, at de stiller op sammen med vores oldefars gamle karet, som er udlånt af det lokale museum, fortæller hun.

Autoopretning Vendsyssel ApS

  • Blev startet i 1945 på Koktvedvej 33 (nu Fakta) i Frederikshavn af karetmager Peter William Nelleberg Jørgensen.
  • Overtaget i 1968 af sønnen Preben, udlært karetmager i Aalborg.
  • Overtaget af datteren Dorthe Nelleberg Hansen (udlært reservedele) og sønnen Claus Dencker Jørgensen (pladesmed) i 2013 efter faderens død. De har været i virksomheden siden 1990 og 1993.
  • 19 ansatte i tre afdelinger; Frederikshavn, Hjørring og Aalborg.
  • 4100 kunder i alle tre afdelinger
  • 12 kundebiler
  • Arbejdet fordeler sig 70/30 procent på karrosseri/bilservice som AutoPartner-værksted.
  • Medlem af SKAD og Dansk Bilbrancheråd.
  • Tilsluttet AutoPartner-værkstedskæden.